תמחור הפקת קורס אקדמי מקוון

למידה מרחוק היא ה"באז" החדש באקדמיה ובכלל. אני נשאל לעיתים "כמה עולה להפיק קורס מקוון", זה כמעט כמו לשאול כמה עולה מטוס. אנסה להשיב על השאלה מבלי ליפול למלכודות מאחר שברור כי המשתנים הם כה רבים עד שהתמחור עשוי להגיע לסטיות של מאות אחוזים. אך אם בכל זאת צריך לתת תשובה – מה עונים?

הגורמים אשר עשויים להשפיע על העלות

  1. תחום התוכן – עד כמה נדרשת השקעה על מנת להעביר את התוכן המבוקש? למשל: קורס כמותי ללימוד מתימטיקה הוא הרצאה אל מול לוח כתוב או טאבלט בעוד שקורס איכותני עשוי להכיל ראיונות עומק ושלל "פירוטכניקה".
  2. איכות פדגוגית – האם מדובר בהרצאות פרונטליות מצולמות באולפן או בצילומי חוץ הכוללים ראיונות עם מומחי תוכן שונים, שילוב של "בלוקים" של וידאו ושלל מרכיבים הדורשים כ"א נוסף ועלויות עריכה יקרות.
  3. איכות טכנולוגית – האם הצילום נעשה באולפן מקצועי באיכות גבוהה או בכיתה סטנדרטית בארגון.
  4. פרסונליזציה – ככל שהקורס מותאם ללומדים עלי מאפיינים שונים כך נדרשת השקעה גדולה יותר. למשל: הוספת כיתוביות בסרטונים, הקלטת Voice כך שניתן להאזין לקורס באמצעות פודקאסט או שילוב של טקסט כתוב ללומדים אשר מועדפת עליהם הקריאה.
  5. מדידה – כיצד מתבצעת המדידה של הלומדים? מבחן מקוון, קריאת מטלות אשר עלות בדיקתן גבוהה.

היריעה כמובן רחבה יותר. מניתי את המרכיבים העיקריים אך כמובן שניתן לשקלל מרכיבים נוספים.

מאחר ש"השמיים הם הגבול" אעריך עלות הפקה של קורס באיכות "טובה". המספרים יכולים להיות כפולים ואף משולשים בהתאם לרמה המבוקשת וכמובן שמה שנחשב "טוב" בעיני עשוי להיחשב ל"מצוין" או "בינוני" אצל אחר.

וידאו

קורס אקדמי מבוסס על תוכן פרונטלי המועבר במשך 14 מפגשים של שעה וחצי. התחשיב שלי מתבסס צילום נטו של 45-60 דקות נטו של שעה וחצי תוכן אשר מחולק ל 4 סרטונים של 11-15 דקות נטו. ישנם מודלים רבים לצילום והפקת וידאו, אני אתמקד במודל של צילום אולפני.

פירוט מרכיבי העלויות של שעה וחצי שיעור פרונטלי אשר מומר לוידאו מקוון (4 סרטונים של 11-15 דקות)

  • הנחת העבודה היא שמדובר במרצה ובצוות מיומן אשר סיים את עקומת הלמידה. במידה ולא יש להוסיף מקדם של 30-50 אחוזים לעלויות.

מרצה

1 שעה תכנון (בהנחה שהמצגת/תוכן מוכנים כבר).

2 שעות צילום.

1 שעה – הכנת תוכן כתוב (מטלה, מצגת, טקסטים).

צלם ועורך וידאו

2 שעות צילום.

2 שעות עריכת וידאו.

2 שעות עבודה הוספת כיתוביות.

טכנופדגוג מלווה (מומחה ליישום הפדגוגי בסביבה הדיגיטלית ולטכנולוגיה בלמידה)

2 שעות – בשלב התכנון

גרפיקה

0.5-1 שעה גרפיקה בסיסית (ללא אנימציות)

סה"כ: כ 13 שעות עבודה לשעה וחצי הרצאה פרונטלית

 

עלות כוללת

אם נכפיל את היקף שעות העבודה ב 14 מפגשים נקבל 182 שעות אדם. אשר עליהם יש להוסיף כ 15 שעות עבודה הכוללים תכנון מערכתי של הקורס עצמו על כל הרובדים השונים. ככל שישולבו יותר אנימציות או קטעי וידאו נוספים כך עשויה העלות להיות גבוהה יותר עד מאות אחוזים.

 

תגובות פייסבוק