רעיונות ליישום וידאו בקורס מקוון

הנטייה הטבעית של טכנולוג היא להציע סביבה טכנולוגית אשר יודעת לחקות את הסביבה הפרונטלית, מעטים הם הטכנולוגים אשר מציעים בנוסף לאפשרות הזאת להביא משהו חדשני או אחר. אתן דוגמה: אם ניקח טכנולוג ונשאל אותו כיצד להפיץ הרצאה או תחום דעת ברשת – הפתרון המתבקש בשליפה הוא בואו ונצלם ונעלה ליוטיוב. ואכן, פתרנו בעיה של ההנגשה וההפצה. שכן אם הצופים הפוטנציאליים גרים באיים הקאריביים כנראה שהם לא היו מגיעים לאוניברסיטת תל אביב כדי לצפות בהרצאה במדוברת. המשימה הושלמה – ההרצאה הונגשה. אך אם כבר אנו מנגישים את אותו התוכן באמצעות המדיום הדיגיטלי למה שנצלם אותו כפי שהוא? למה שלא נעשה משהו אחר? מעניין יותר?היישום יכול להיות מגוון והרעיונות יכולים להיות רבים – אסקור מספר רעיונות וכמובן שניתן לחשוב על מגוון רחב יותר.

אפשרויות ליישום פורמטי וידאו שונים

  • חלוקת למספר הרצאות קצרות מצולמות עם כותרת אשר מאפשרת לדלג ביניהן. לכך יש ערך מוסף בכך שהצופה לא מרגיש מראש שמדובר בהליך ארוך מידי ושביכולתו לחלק את הצפייה למספר מועדים שונים. היכולת לצפות בחומר פרונטלי במשך זמן רב ובקשב איננה בנמצא אצל מרבית האוכלוסייה (לא משהו שחקרתי אך מעריך שכך).
  • שילוב של Footage מצולמים בתוך הסרט מתוך מאגרים כדוגמת Videoblocks. החלפת תמונת המרצה הניצב מול המצלמה בקטעי וידאו רלוונטיים וקצרים מכניסה עניין וגירוי של הדמיון. נכון, מנוי כזה עולה כסף אך שווה כל אגורה. אני משתדל לשלב זאת בסרטונים אותם אני מעלה לרשת.
  • צילום של פאנל/דיון – אם ההרצאה מונגשת לקהל רב, דיון או ראיון מוסיפים ומייצרים עניין לחומר הנלמד. ניתן להפוך את הדיון/דיאלוג לחוט אשר שוזר את התוכן הפרונטלי הנלמד. למשל לקחת פסק דין אשר שני עורכי דין מקיימים דיון ביקורתי לגביו תוך אתנחתות קצרות בהן המרצה מסביר את החוק. שילוב של חומר תיאורטי, עם ויכוח ומקרה אמיתי הופכים את החומר לרלוונטי ובעל משמעות.
  • שילוב של שחקנים – נכון, יקר אך עוצמתי. שיעור במימון על ריבית יכול בקלות להפוך למעניין כאשר כולו יתנהל סביב דיאלוג של מישהו הניצב מול פקיד משכנתאות בבנק. מידי פעם מבצעים Freeze לשחקנים, המרצה מסביר את המושגים וכך מתפתחת ההרצאה עוד ועוד.
  • שילוב של מספר מצלמות וסצנות – החלפת זוויות הצילום, שינוי מיקום הצילום באופן שהוא רלוונטי לתחום התוכן הנלמד יכול בהחלט לייצר עניין. למשל הרצאה על זיהום אויר יכולה להיות מצולמת בקרב אזור תעשייה או תחנת כח וכד'.

המשמעות של יישום וידאו "מתוחכם"

המורכבות בפתרונות צילום כפי שהיצגתי היא היכולת לחבר בין המרצה אשר הוא איש התוכן לבין הפדגוגיה שהיא מיומנות ההוראה. Story telling או קולנוע הם דיסציפלינות בפני עצמן וקשה לצפות שמומחה תוכן ידע להציע את הרעיונות המתאימים. זהו אתגר מורכב אשר רק מי שידע לפצח ולנהל אותו נכון "ינצח" את המתחרים ו"ימגנט" אליו את הלומדים. תזכרו תמיד שברשת בסופו של דבר מדובר ב"קליק" קטן כדי לסגור או לעבור לספק תוכן אחר ולכן ההבדל בין משהו טוב למשהו מצויין הוא בדיוק כמו ההבדל בים 0 ל 100 ולכן לעיתים עדיף להשקיע פי שניים ולקבל תוצאה טובה שיש לה ביקוש מאשר לחסוך ולהוריד את ההשקעה אף אם היא מועטה לטמיון.

 

בהצלחה

 

תגובות פייסבוק