קורס מקוון מבוסס אתר אינטרנט

הסביבה הדיגיטלית אל מול הסביבה הפרונטלית

סרטי הקולנוע הראשונים עם צאתן של מצלמות הקולנוע והמקרנים היו צילומי הצגות. עם כניסת עידן המצלמה הדבר הטבעי ביותר היה לצלם הצגות ופשוט להקרין אותם, איש לא חשב שסרט אפשר לצלם בחוץ. נטיית הלב הראשונה בפיתוח קורסים מקוונים היא להקים אותם כאילו הם פרונטליים. אנחנו כל כך מורגלים במאפייני הקורס הפרונטלי שאנו מייד חושבים באותם מונחים ומניחים שכל מה שעלינו לעשות הוא פשוט לשכפל את סביבת הלמידה הפרונטלית לסביבה הדיגיטלית.

המאפיינים של הסביבה הדיגיטלית שונים, יש להם יתרונות ויש להם חסרונות (כמו בכל דבר). למידה ממורה פנים אל פנים תמיד עדיפה על הולוגרמה שלו, אך כשאנו עייפים ויכולים לדחות את הדיאלוג הפרונטלי לשיעור מקוון בערב בשעה שאנו פנויים יותר אולי היא תהיה עדיפה על הוראה פרונטלית. הערך המוסף של הסביבה הדיגיטלית משמעותי בהרבה על פני בחירת המקום והזמן בלבד ללמידה, מדובר בסט של יכולות אשר הופך את הלמידה למשהו בלתי רגיל ובעל ערך כה רב שלעיתים קרובות איננו יכולים להבחין בו בכלל.

אתר קורס בפלטפורמות ה LMS

פלטפורמות ה LMS (כמו Moodle למשל) ללמידה מקוונת בד"כ מאפשרות פיתוח של הקורס מקוון כתהליך לינארי. התוכן מוצג בדף אחד ארוך ובו פרקים אשר בכל אחד מהם סרטונים, מצגות, קובצי טקסט ועוד מיני אפשרויות. אך הסביבה היא לינארית, תהליך הלמידה מובנה והמתווה ברור. מודל כזה של קורס מקוון אינו מאפשר ללומד לבחור את נתיב הלמידה שלו או את התמקדות בתחומים שמעניינים אותו, הוא מובל לתוך תהליך כאשר הוא נטול אפשרות בחירה והדרך שנבחרה עבורו היא דרכו של המורה. באופן כזה תהליך הלמידה מעצם ההבנייה הזאת הופך לתהליך ביהביוריסטי של שינון ולמידה פרונטלית טיפוסית רק במדיום דיגיטלי.

קורס מקוון מבוסס אתר אינטרנט

"אי אפשר לדחוף דברים לתוך המוח, המוח צריך להזמין את הידע פנימה" (המדריך הרשמי של TED לדיבור בפני קהל, עמ' 63). אתר קורס המותאם למאה ה 21 צריך להיות אתר אינטרנט טיפוסי שהוא מעין פורטל תוכן אשר בו הלומדים בוחרים מה ללמוד, האתר מנתב את הלומד לתחומי ידע שונים אשר אמורים להוביל לאותה תוצאה אצל כולם. האם זה אפשרי? זה מורכב מאוד אך אילו הייתי מורה להיסטוריה בוודאי שהייתי מקים אתר כזה. אתר שבו יש תפריטים, אפשרויות חיפוש, סיפורים, קטעים מסרטים, הרצאות שלי, מבחנים לדוגמה, סיכומים עם אפשרויות חיפוש ובעיקר Case studies או כלי ליצירת Story telling שישמשו אותי כמורה במודלים של כיתה הפוכה. מה מרתק יותר מללמוד על מלחמת העולם השנייה דרך עיניו ועדותו של ניצול שואה? או מסיפורו של שינדלר למשל? כשהתוכן מעורר שאלות אז מתחיל הלומד לחפש את התשובות בעצמו כי הוא סקרן, יצירת סקרנות היא המפתח כי כל השאר יכול להתרחש לבד. כל עוד כל פריטי התוכן יהיו שזורים זה בזה עם קישורים הלומד ייחשף אל כולם אך בתוואי שמעניין אותו, כי למידה אסוציאטיבית מעוררת סקרנות ועניין. הרי אין כל כך משמעות לעניין אם הלומד יבין את אירועי המלחמה וייקח מהם לחייו דרך סיפורו של ניצול או דרך ניתוח המהלכים הפוליטיים של המפלגה הנאצית. קורס מקוון מסוג כזה שונה מקורס מבוסס מערכת LMS בכך שהלומד בוחר את תוואי הלמידה המועדף עליו. אני ממליץ להקים אתר קורס על פלטפורמת וורדפרס עליה הוקם אתר זה. יש בה את כל המרכיבים הנדרשים לפיתוח קורס מקוון. עדיין מומלץ להשתמש בפלטפורמת Moodle להעלאת המטלות וקבוצות הדיון. אפשר כמובן לשבץ באתר קישור לקבוצת וואטסאפ שתאפשר דיון בין התלמידים.

דוגמה למבנה תפריטים של קורס העוסק במלחמת העולם השנייה
קורס מקוון מבוסס אתר אינטרנט
קורס מקוון מבוסס אתר אינטרנט

תגיות חיפוש לדוגמה: 1938, 1939, 1940, מנהיג, קרב, יפן, גרמניה, הסכם, עדות, משימה

תגובות פייסבוק