הוראה ו Story Telling

הוראה ו Story Telling

סיפורים, זה מה שאנחנו אוהבים. אנחנו נחשפים אליהם בקולנוע, כשאנו קוראים ספר או כשחבר מספר על טיול שבו השתתף. למה סיפורים? כי עובדות פחות מסקרנות אותנו – הן יבשות ומאוחסנות ב"דיסק הקשיח" שהוא המוח שלנו – המוח החושב. אז מה ההבדל בין סיפור לעובדות? בסיפור יש רגשות, ורגשות במוח שלנו זה לא קשרים נוירונים או חשמל – אלא כימיקלים. סרוטונין מופרש כשאנו שמחים, קורטיזול כשאנו עצובים ואדרנלין כשאנו מפוחדים. על הפרשת החומרים האלו אחראית האמיגדלה שהיא מעין רכיב קטן וקדמוני המצוי במרכז המוח. הוא קיים גם אצל בעלי חיים ותפקידו לווסת את האדרנלין ושאר הכימיקלים המשפיעים על הרגשות וכמו כן היא אמונה על הזיכרון לטווח ארוך. שילוב של הוראה ו Story telling יכולים לשפר את הזכרון ואת העניין בתהליך הלמידה.

מאפייני הרגשות ותפקידם

מקורן האבולוציוני של הרגשות הוא לסייע להישרדות שלנו. חתול שרואה מכונית מתקרבת לא חושב – הוא מפחד ובורח. אדם העובר סמוך למנהרה חשוכה ושומע ממנה קולות יפחד ואם יצא משם דוב וירדוף אחריו מיד יופרש אדרנלין והוא ירוץ מהר יותר. המאפיין של הרגשות הוא המיידיות ביצירתן והזיכרון לטווח ארוך אשר מתלווה אליהן. אנחנו לא צריכים כל פעם תזכורת כשאנו שומעים רעש הבוקע ממנהרה חשוכה – המנגנונים הרגשיים עובדים באופן אוטומטי ובאופן מיידי מפעילים את תאי הזכרון המבוססים על חשמל וקשרים נוירוניים עליו פועל המוח החושב, כך שמייד נכנס ל"סרטים". אותן התניות יכולות לסייע בתהליך הלמידה אם נדע לכרוך אותו לסיפור שבתוכו נשזור רגשות יחד עם עובדות.

חיבור בין רגשות ועובדות

הוראה ו Story telling אשר מלווה בתהליכים רגשיים אותם עובר הלומד, מרתקים ומחברים בין העובדות שהן קשרים נוירונים הנבנים במוח לבין הרגשות אשר מופקדת עליהן האמיגדלה בעת שהיא מפרישה את הכימיקלים המשפיעים. כך פועל שיווק, תעמולה ולמעשה השפעה על עמדותיו של אדם. הרגש הוא הפירצה היעילה ביותר להעברת מסרים. תמונת הזוג הרענן השותה קוקה קולה מעבירה מסר רגשי,  העובדות הנוגעות לתכולת מוצר מופיעות על גבי האריזה שלו, טעם החיים זה מסר רגשי ולא מידע עובדתי.

מאפייני הסיפור

כיצד נהפוך אוסף של עובדות אותן יש ללמד לסיפור? סיפור מאופיין בשלושה מרכיבים:

  1. התחלה – בה בונים את הרקע שבתוכו יתרחש הסיפור (המקום, הדמויות, הזמן).
  2. אמצע – הסיפור והשתלשלות האירועים.
  3. הסוף – הפאנץ' ליין אליו מובילה השתלשלות האירועים.
המרה של תוכן נלמד לסיפור

מורכבות תהליך ההמרה של תוכן לימודי לסיפור שונה במורכבותו בין הדיסציפלינות השונות. את סיפורה של מלחמת העולם השנייה ניתן לשזור דרך סיפור חיים של ניצול שואה וחוויותיו למן הרגע שהתחילה המלחמה ועד לסופה, אך חישוב אינטגרל במתימטיקה לשזור בתוך סיפור מורכב יותר. על מנת לבנות סיפור נדרשים כישורי תסריטאות אשר אינם נמצאים בהכרח אצל כל אחד העוסק בהוראה. מנקודת מבטו של הלומד ברור שהוא רוצה ליהנות מתהליך הלמידה ויחפש עניין או תכלית ללימודיו.

איך מייצרים Story telling בהוראה

להתחיל מגוגל. קחו את המונח או הנושא אותו אתם מתכוונים ללמד ותבצעו חיפוש בגוגל. לעיתים תגיעו לפסק דין העוסק בתחום, לעיתים לסיפור אישי או בלוג של מישהו או כל דבר אחר. גוגל הוא מחולל נהדר לרעיונות או לפחות לקצוות חוטים אפשריים. תתייעצו עם חברים, תשאלו את הלומדים למה מתחבר להם החומר הנלמד. בקולנוע זה פשוט יותר אך במציאות זה מורכב יותר.

הרצאה ביוטיוב העוסקת בתסריטאות, Story Telling וקולנוע:

Training for Scriptwriting, Camera, Shooting, Lighting and Video Post Production
תגובות פייסבוק