בחינות מקוונות והערכה אונליין

המודל הפשוט ביותר לבחינה עבור ארגונים הוא בחינה אמריקאית מעורבלת, חוסך זמן רב של בדיקה ונוח "יחסית" לבריות. מאידך, סטודנטים רבים אשר כישורי השינון שלהם מוגבלים הם קורבנות של שיטת הבחינות המסורתית ועל כן נפוץ מאוד מודל של בחינות פתוחות למשל אשר עדיפים על המודלים המסורתיים. בחינות מקוונות הן אתגר מורכב מאוד עבור מוסדות חינוך וככל שהפתרונות איכותיים וטובים יותר כך העסק נעשה מורכב יותר. בואו נודה על האמת – האתגר היחיד בסיפור הזה הוא החשש מהעתקות, שכן מה רע בלעשות בחינה בשקט ובנחת מהבית?

סקירת פתרונות על יתרונותיהם וחסרונותיהם

  1. תוכנה הנועלת את מחשב המשתמש בעת בחינה ולא מאפשרת לו לבצע אף פעולה במהלכה – ישנם מספר כלים כאלו ברשת אך המימוש שלהם בהיקף גדול וללא התנסות הוא מורכב ביותר. הפתרון הזה מועד לפורענות ולתקלות, פגיעה אפשרית במחשב המשתמש וחוסר יכולת לדעת אם יש מחשב אחר במקביל המונח ליד ואשר מאפשר גישה לרשת. פתרונות מסוג זה יעילים במצב בו הנבחן מגיע עם המחשב האישי שלו לקמפוס וישנה בקרה על סביבת ביצוע הבחינה. בנוסך לכך מדובר בעלויות רישוי לא מבוטלות.
  2. מבחן פתוח מסוג מטלה – הפתרון הטוב ביותר לטעמי. ככל שלסטודנט גישה לחומר פתוח אשר מאפשר פיתוח החומר הנלמד לסדר חשיבה גבוה כך באים לידי ביטוי ההבנה והשליטה בחומר. ככל שהמבחן יהיה מובנה באופן שעל הלומד לפתח רעיון ולאושש אותו כך גדל הקושי להעתיק, גם הגבלת המועד לביצוע יקשו על העתקה. פתרונות כגון originality אשר יודעים לאתר טקסטים זהים ולמדוד את "מהימנות" הבחינה עשויים לסייע בכך. כנ"ל אפשרות של בחירת שאלה שונה מתוך מספר נושאים תקשה על הלומדים לאתר את הלומד אשר בחר בשאלה זהה, החסרון העיקרי הוא מורכבות הבדיקה אשר אורכת זמן רב למרצים. הפתרון האולטימטיבי בעיני הוא כתיבת "נייר עמדה" בנושא מסויים העומד בתנאים אשר הוגדרו מראש ואשר אמור להתבסס על החומר הנלמד.
  3. מבחן מקוון אמריקאי בפלטפורמת LMS – הכלים הקיימים במערכת המודל לביצוע בחינה מאפשרים מגוון רחב של פתרונות ערבול. למשל – אפשר להגדיר 25 שאלות שונות אשר לכל שאלה 4 וורסיות שונות (כלומר 100 שאלות סה"כ). בכל בחינה תיבנה מ 25 שאלות שונות המייצגות את כל החומר הנלמד. כל סטודנט יקבל שאלה זהה מבחינה לוגית אך עם מספרים ופרטים שונים ובערבול תשובות וסדר שונה באופן שההעתקה תיקשה עליהם.

סיכום

לכל תחום דעת המאפיינים שלו אשר אליו יש להתאים את המודל הנבחר. ככל שהבחינה מבוססת על סדר למידה גבוה ועל התעמקות, כך היא תשקף טוב יותר את הידע של הלומד ובאופן שההעתקה הופכת לפחות רלוונטית. אתגר הבחינות המקוונות הוא מורכב ומציב אתגר עבור המוסדות, אך עם זאת – תמיד אפשר להעתיק, לא?

תגובות פייסבוק