מערכת לסימולציה בהוראה

חשיבות מערכת לסימולציה באה לידי ביטוי בהכשרה של מקצועות רבים. בד"כ מדובר במקצועות בהם שיעור הנזק כתוצאה מטעות או בעיה עשוי להיות בלתי הפיך או הרסני מאוד (למשל בתעופה, רפואה ועוד). בשנים האחרונות עלתה התובנה שתפקידה של מערכת לסימולציה בהוראה בהכשרת המורים היא חשובה, שכן מורה אשר יעשה טעויות במשך שנים רבות כשיחלפו על פניו אלפי תלמידים יש לה משמעויות רבות ולכן כדאי להשקיע במרכזי סימולציה.

ההיבטים האפשריים בסימולציה בהוראה
  • התנהגותי – בד"כ התנהלות של המורה מול סיטואציות התנהגותיות כאלו ואחרות.
  • פדגוגי – התמודדות של המורה אל מול סיטואציות פדגוגיות על היבטיהן.

ניתוק בין האקט ההתנהגותי והפדגוגי ו"סימלוץ" של כל אחד מהם בנפרד אינו יעיל שכן הוא לא מבטא את המורכבות הקיימת אצל המורה במציאות בה הכל מתרחש בו זמנית. כשהדרכתי בעברי חניכים בהטסת מטוסים לא מאויישים מצאתי את עצמי לעיתים קרובות מבקש מהם לנטרל עיסוק בפרט אחד (שאת האחריות עליו אני לקחתי) וזאת על מנת לאפשר להקדיש את מלוא המשאבים לתרגול סיגמנט אחר (למשל איזון המטוס לקראת נחיתה תוך התעלמות מהעיסוק במהירות הגלישה המיטבית). עם זאת, אי אפשר להימנע מתרגול משולב של שני הסיגמנטים יחד כי זה מה שיאלץ המטיס לעשות ברגעי האמת בהם יתקל בעתיד.
לאור זאת פיתחתי מודל סימולציה ייחודי להוראה המאפשר לשלב בין העולמות תוך ניצול מיטבי של משאב הזמן המוגבל ובעלות יחסית נמוכה. הפתרון משלב התנסות במודל התנהגותי (למשל התמודדות עם לומד בעל לקות קשב וריכוז) ופדגוגי (קשיים בהבנת החומר). המודל יושם במכללה לחינוך והתגובות הן מצד המד"פים והן מצד הסטודנטים שהשתתפו היו נלהבות.

איור של המתחם

מערכת לסימולציה בהוראה
מערכת לסימולציה בהוראה
מרחב הפיזי של סימולציה בהוראה

הרעיון מבוסס על שני חדרים. קבוצת הסטודנטים נחלקת לשניים כך שבחדר אחד מתקיימת הסימולציה ובחדר השני ניתן לצפות בזמן אמת ע"י הקרנה של שתי מצלמות בנעשה בחדר הסימולציה.

חדר הסימולציה מנקודת מבט המורה המתורגל
חדר הסימולציה מנקודת מבט המורה המתורגל

 

חדר סימולציה בהוראה מנקודת מבט ה"לומדים"
חדר סימולציה בהוראה מנקודת מבט ה"לומדים"

 

טכנולוגיה 

בחדר הסימולציה שתי מצלמות האחת מצלמת את המורה המתורגל, השנייה את הלומדים אשר מחוברות ל Stream אחד משולב. מעל המורה מסך טלויזיה בו מוקרנות בכל רגע הנחיות ללומדים. ההנחיות יכולות להיות התנהגותיות "למשל מי שבצד שמאל לשאול שאלות, מי שבצד ימין לאבד קשב" או פדגוגיות, למשל: "המורה, למה המספר 0.2 יותר קטן מ 0.11? איך זה יכול להיות?"

 

ערכים מוספים של פתרון סימולציה בהוראה
  • חסכון בעלויות של שחקנים.
  • מערכת פשוטה לתפעול (מבוססת על התקני וידאו שההשקעה בהם היא חד פעמית).
  • הסטודנטים שמשמשים כ"שחקנים" לומדים ומתנסים ולא רק המורה המתורגל.
  • חוויה מיוחדת שהיא טובה יותר מהתנסות מול שחקנים בגלל תחושת הבטחון מול חברים ללימודים.
  • ניתן לתרגל הרבה יותר בגלל הזמינות וחוסר הצורך בתיאום.

 

תגובות פייסבוק