מערכות יחסים ולמידה ברשת

הבדידות ברשת

אחד הנושאים אשר כמעט תמיד עולה וצף בשיח על למידה מקוונת הוא תחושת הבדידות של הלומד ברשת. בפוסטים קודמים העליתי את התיאוריה של ויגוצקי העוסקת בהיבטים החברתיים הקשורים בלמידה. כמובן שקל לומר שהרשתות החברתיות (בין אם פייסבוק או וואטסאפ) יכולות לשנות את התחושה הזאת כי לכאורה יש עם מי לדבר. אך התחושה שבדיוק כעת יחד יתך יושבים חברים נוספים בסמוך אליך כבר משפיעה על ההרגשה שלך כלומד ש"אתה לא לבד". בלתי אפשרי לצפות בהרצאה מוקלטת ולהרגיש מחובר לאלו שהיו נוכחים בה. האמירה שנוגעת לתחושת ה"לבד" איננה נוגעת רק לקשר בין הלומדים לבין עצמם אלא גם לקשר בין המורה ללומד.

קשר מורה לומד

מערכת יחסים חיובית עם המורה תורמת לתהליך הלמידה ומשפיעה בסופו של דבר על ההישגים. מחקרם של Micari and Pazos משנת 2012 מצביע על כך שתחושותיהם החיוביות של הלומדים כלפי המורה כלפיו נשענות על שלושה מרכיבים עיקריים:

  • תפיסת המורה כמודל לחיקוי – הלומדים תופסים את המורה כמקצוען ורוצים להיות כמותו
  • הנגישות של המורה – כלומר עד כמה הוא זמין לסטודנטים
  • היחס של המורה אל הלומדים – כיבוד הלומד והערכה שלו

האם בלמידה מקוונת המורה נגיש כמו בלמידה פרונטאלית? האם הלומד יכול להרגיש את היחס האישי של המורה בעת שהוא קורא מסמך PDF או רואה הרצאה מצולמת? סוגיית הקשר האישי בין המורה ללומד בסביבה מקוונת קשה מאוד ליישום כפי ששיחה טלפונית אף פעם לא תשתווה לשיחה פנים אל פנים. אך העובדה שלתחושה החיובית שמתבססת על רגליים אלו אשר נעדרות בלמידה מקוונת השפעה רבה על המוטיבציה ולבסוף גם על ההישגים. כאשר אתה נוטש קורס מקוון אין ההרגשה משתווה לקימה מהכיסא באמצע הרצאה ויציאה החוצה ובוודאי שאין תחושה של חוסר נעימות כלפי המורה שהחלטת שאינך רוצה עוד ללמוד או להשתתף בהרצאותיו. מחקרים מעידים על כך שהאינטראקציה עם המרצה בקורס מקוון מעצם היותה יש לה השפעה משמעותית על שביעות הרצון של הלומד בקורס אקדמי (Swan 2001). יתר על כן, במחקר משנת 2011 דיווחו הן המורים והן הלומדים כי לתכונות האישיות של המורה (למשל, תמיכה, עידוד והתלהבות) ולמיומנויות בין-אישיות (למשל יצירת אווירה נעימה) חשיבות באותה מידה כמו מומחיותו של המורה בדיסציפלינה (Murphy 2011). מחקרים אף מעידים על כך שתחושת המסוגלות העצמית אשר ממנה נגזרת ההערכה של הלומד כי יצליח לסיים את הקורס הנלמד קשורה באופן מובהק לתמיכה של המורה ולחיבור שלו אל הלומד. הבניית קשר בין מורה ללומד בסביבה המקוונת היא בסיס חשוב ביותר להצלחה של הקורס ולהתמדה של הלומדים. המודל של Blended learning איננו נובע מכך שאין אפשרות ללמד משהו ברשת מפני שהטכנולוגיה כן מאפשרת כמעט הכל, אלא מתוך ההיבטים הרגשיים והחברתיים הקשורים למערכת היחסים בין המורה ללומד שכנראה בלעדיהם "העסק לא עובד". אמנם המחקרים מעידים על כך שגם אם מתקיים קשר בין המורה ללומד באמצעים דיגיטליים (סקייפ, פייסבוק או כל פלטפורמה אחרת) נתפס קשר זה כתורם אך ככל הנראה לקשר בילתי אמצעי תרומה רבה יותר. משמעות הדבר עבור מורה אשר מעוניין להצליח בהפקת קורס מקוון היא לקיים ככל האפשר מפגש פנים אל פנים כחלק מתכנית הקורס או לכל הפחות מפגש סינכרוני בו תתקיים אינטראקציה חברתית ותומכת רגשית שהיא מעבר להעברת תכנים באותו מפגש מקוון עצמו. יש אפשרות לקיים סבב היכרות בין כל הלומדים אם מספרם אינו גדול, או לשתף בדילמות מסוימות מצד המרצה וקבלת תגובות, או לקיים אירוע בשידור חי בפייסבוק בו הלומדים יכולים להתכתב האחד עם השני או עם המרצה.

תגובות פייסבוק