בינה מלאכותית ולמידה מרחוק

מה הקשר בין בינה מלאכותית ולמידה מרחוק?
הניכור של הלומד מרחוק ניכר גם מצד הארגון או המרצה של הקורס המקוון. האם הלומד מתקדם? האם הוא מבין את החומר? האם הוא מספיק ממושמע ומקפיד על קצב למידה שמתאים לו ולא ממתין לרגע האחרון?

לסוגיה הזאת שני היבטים עיקריים:

  1. יש לדרבן את הלומד ולתת לו מחוון אשר יתריע לו וינתב אותו לעמוד במטלות ובלוח הזמנים.
  2. על הארגון לנטר את הפעילות ולהפעיל את "פעמון ההתרעה" הרבה לפני סוף הקורס.

למערכות ה Lms כדוגמת Moodle ודומיה מערכת לוגים (Logs) אשר רושמות כל פעילות של הלומד – החל ממועדי כניסה למערכת וכלה במידת הזמן שהקדיש לכל פריט תוכן. כנ"ל למערכות כמו קלטורה אשר מנגישות בוידאו את ההרצאות המצולמות. החסרון העיקרי של ה Logs הוא שהם אינם אקטיביים.

כמו כן, קיימים רכיבים המציגים מעין "מד התקדמות (Progress bar)" אשר מראים ללומד באיזה שלב הוא נמצא בקורס אך מרצים מעטים מודעים לזה ומפעילים רכיב זה בקורס המקוון.

מערכות BI וכלי בינה מלאכותית ישמשו בעתיד בתפקיד פרו-אקטיבי בו הם ידווחו ללומד והן למרצה על מצבו בקורס ואף ינבאו את סיכויי ההצלחה שלו לאור התבססות על מידע מהעבר. על מנת שכלים אלו יעבדו על המרצה לדאוג לשאלוני "בחן את עצמך" קצרים במהלך הקורס עצמו וזאת על מנת למדוד את מידת המעורבות וההבנה של הלומד ומן הצד השני להיות ער לקשיים לפני סוף הקורס.

לא ירחק היום בו אפליקציה תשקלל את מכלול המדדים ותצביע על סיכויי הצלחה, פעולות מנע נדרשות והמלצות קונקרטיות אשר יסייעו הן לארגון ולמרצה לשפר את סיכויי ההצלחה של הלומדים בקורסים המקוונים. בינה מלאכותית ולמידה מרחוק הם מושגים שבעתיד הקרוב יתחברו וישולבו בכל פלטפורמת למידה מקוונת, כי ביחד הם מהווים אקוסיסטם שמאפשר מצד אחד לשחרר את הלומדים לרשת ומן הצד השני להישאר עם היד על הדופק.

תגובות פייסבוק